ŞEKER KİTABI VE SONRASINDA OLANLAR

Burak Koçbay
2 min readOct 15, 2021

--

Tatlı bir zehir mi? Yoksa iyi bir arkadaşmı?

Fotoğraf Rod Long üzerinde Unsplash

2021 in Mart ayının ortalarıydı. Asosyal ve şişman biriydim. Konfor alanımın dışına çıkmak istemiyordum. Çünkü kıyafet bulamıyordum. Geçen yıl aldığım bütün pantolonlar dar geliyordu. Kazaklar ve gömlekler de aynı şekilde dardı. Rahat oturamıyordum hatta ayakkabı bile bağlayamıyordum. Diyetisyenim 2019' un sonlarında ŞEKER kitabını hediye etmişti.

Bir türlü okumaya fırsat bulamamıştım. 15 Mart gibiydi yanlış hatırlamıyorsam. Kitabı elime alıp karıştırmaya başladım. Kitap kendine çekiyordu insanı. Yazarın ilk cümlesi çok dikkat çekiyor: Bu kitap şekere karşı başlattığım savaşta atılan ilk kurşundur. Kitap şekerin Dünya tarihindeki etkilerinden başlayıp Türkiye tarihindeki etkilerine kadar anlatıyor. Sonrasında ise biraz daha besin değerlerinin şeker karşılığı ve tatlandırıcıların zararlarından bahsediyor. Açıkçası beni en çok etkileyen bölüm ilk bölümdü. Dünya da bundan 600 yıl önce şeker köleliği diye bir şey ortaya çıkmıştı. Güney Amerika’daki pancar tarlalarında çalıştırmak için Afrika kıtasından insanlar getirilmişti. İlk zamanlar bir kölenin bedeli yarım ton şekermiş sonrasında ise şekerin fiyatı düşmesiyle bu 1 tona çıkmış. 1700 lü yıllarda ise kölelere bağımlılık artmıştı. Toprak sahipleri ise her an ayaklanma çıkacak diye korkuyordu. Bu yüzden kölelerle kendi aralarında bir hiyerarşi düzenlendi. 1791 yılında ise yavaş yavaş ayaklanmalar başladı. 1804 te ayaklanma çıkan yerlerden biri olan Haiti bağımsızlığını kazandı. Osmanlı da ise şeker ilaç olarak kullanılırmış. Özellikle hastalara reçel verilirmiş. Bu yüzden geçmişten günümüze şekeri biz hep masum bir besin olarak düşündük. Kitap ise çoğu içeceği ve yiyeceği küp şekere eşitleyip verileri paylaşmış. Aklımda en çok kalan 1 bardak kola 7 küp şeker içeriyor mesela. Önce bu değerlere bakıp şekeri düzenlemeye çalıştım. Sonrasında ise yavaş yavaş soğmaya başladım. Canım şeker istediğinde kuru meyve veya hurma yiyordum. Zaman geçtikçe onuda aramamaya başladım. Ve kilo vermeye başladım. Sonuçlar ise çok iyiydi. 15 günde 3 kilo vermiştim. Sonra da devam ettim. Bugün 15 Ekim ve ben 17 kilo verdim. Daha önce de kilo verme deneyimlerim olmuştu. Ama hiçbiri sürekli olmadı. Bu seferkine inanıyorum. Canım şeker istediğinde bu kitap aklıma geliyor. Bazen tüketiyorum tabi ama çoğu zaman vazgeçiriyor. Şekeri çok seviyorsanız bu kitabı okumalısınız. Ama iyi sonuçlar için sabretmek gerektiğini unutmayın.

kocbayburak2@gmail.com yorumlarınızı bekliyorum.

--

--